ACADEMIC COMMITTEE

Coordinator:

3 members:

  • Dr. Ma Carme Bellet Sanfeliu 
  • Dr. Jordi Malé Pegueroles
  • Dra. Neus Vila Rubio

1 PhD Student:

  • Mrs. Núria Mina Riera

 

You can contact with Academic Committee’s members through Virtual Campus

DATOS DE INTERÉS

Número de plazas


Se ofrecen 18 plazas de nuevo ingreso.

 

Perfil de ingreso


Haber realizado un grado/licenciatura en:

  • Comunicación y Periodismo Audiovisuales
  • Estudios Ingleses
  • Estudios Catalanes y Occitanos
  • Estudios Hispánicos: Lengua y Literatura:
  • Geografía y Ordenación del Territorio
  • Historia
  • Historia del Arte
  • Arquitectura
  • Turismo

Haber cursado alguno de los siguientes Másteres oficiales:

  • Máster en Agentes de Igualdad de Oportunidades para las Mujeres
  • Máster en Desarrollo y Cooperación Internacional
  • Máster en Enseñanza de Español-Catalán Inmigrantes
  • Máster en Lenguas Aplicadas
  • Máster en Patrimonio Cultural y Desarrollo Local
  • Máster de Creación de Empresas Audiovisuales y Fusión Televisión-Internet. Pendiente de aprobación.
  • Máster en Identidad Europea Medieval. Pendiente d’aprobación.
  • Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas
  • Máster interuniversitario en Culturas y desarrollo en África
  • Máster interuniversitario en Juventud y Sociedad

Estas vías de entrada no son exclusivas. Se considerarán también otros másteres de orientación hacia los ámbitos recogidos en el programa. En estos casos, se podrá exigir la realización de complementos de formación que serán definidos por la Comisión académica del programa en cada caso específico.

 

Criterios de selección


La Comisión Académica del programa será la encargada de realizar la admisión y selección de los alumnos. En el caso de que la demanda del programa supere el número de plazas máximo ofertado, los criterios de selección en que se basará la comisión académica serán los siguientes:

  1. Estar en posesión del título de máster con las características indicadas en el perfil de ingreso (hasta 5 puntos).
  2. Expediente académico global del título que de acceso al programa (hasta 3 puntos).
  3. Experiencia profesional en ámbitos relacionados con el programa (hasta 1 punto).
  4. Otros méritos (premio fin de carrera, publicaciones, otras titulaciones, etc.) (hasta 1 punto)

La comisión académica del programa detallará el baremo utilizado en el proceso de admisión, que será público y conocido por el aspirante.

 

Complementos de formación


Los estudiantes que accedan al doctorado con titulación de máster con perfil investigador accederán al programa sin complementos de formación. Los que accedan con un máster sin dicho perfil completarán su formación con las actividades formativas que determine su director de tesis y su tutor con la conformidad de la Comisión Académica del programa.

  Competences

Basic competences

- Systematic understanding of a field of study and mastery of the abilities and research methods related to this field.

- Ability to conceive, design or create, implement and adopt a substantial process of research or creation.

- Ability to contribute to the expansion of the frontiers of knowledge through an original search.

- Ability to perform critical analysis and evaluation and synthesis of new and complex ideas.

- Ability to communicate with the academic and scientific community and society in general about their fields of knowledge in the ways and languages commonly used in their international scientific community.

- Ability to promote, in academic and professional contexts, scientific, technological, social, artistic or cultural advances within a knowledge-based society.

Capabilities and personal skills

- Develop in contexts where there is little specific information. 

- Find the key questions that need to be answered to solve a complex problem.

- Design, create, develop and undertake new and innovative projects in their area of knowledge.

- Work both in a team and autonomously in an international or multidisciplinary context.

- Integrate knowledge, face complexity and make judgments with limited information.

- Criticism and intellectual defense of solutions.

Other competencies

Without specific competitions by request of the evaluators.

  Training Activities

Nº horas: 20

Tipología y contenido: El número 20 horas es un mínimo.

Se exige un mínimo de 100 horas de actividades formativas en las cuales haya como mínimo dos tipos de actividades, según acuerdo de la Escuela de Doctorado, de 7 de febrero de 2019. Según el curso, incluiría formación teórica y científica, metodológica o aplicada. Se recomienda a las tutorías/direcciones de tesis que promuevan la asistencia a todos los cursos que sean necesarios para la formación que facilite el adecuado desarrollo de las memorias de doctorado.

Carácter: El alumnado elige las actividades ofrecidas por el Servei de Biblioteques i Documentació y el Centre de Formació del Professorat. Además, la comisión puede convalidar aquellos cursos realizados en otras universidades o centro de investigación siempre que tengan relación con el tema o la metodología de la tesis.

Modalidad de enseñanza: Según la actividad puede ser presencial, semipresencial o virtual.

Planificación temporal: Se va comunicando por parte de los servicios correspondientes. Es un sistema no rígido que permite incorporar actividades realizadas en otras universidades o centros de investigación, previa petición de convalidación. Se amplía y mejora la propuesta inicial de este programa.

El alumnado a tiempo completo deberá realizarlos durante los dos primeros cursos y el alumnado a tiempo parcial durante los tres primeros cursos.

Competencias:

  • CB11 Comprensión sistemática de un campo de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo.
  • CA01Desenvolverse en contextos en los que hay poca información específica.

Recursos humanos y materiales: Recursos suficientes ofrecidos por la propia universidad.

Procedimiento de evaluación y control: El investigador en formación deberá incluir en el documento de actividades de doctorado (DAD) el listado de todas las actividades realizadas en grupos de investigación a las que haya ido asistiendo en cada curso académico. Además, debe especificar en el DAD: fecha, título y adjuntar el certificado acreditativo de su participación.

Esto será evaluado por la Comisión Académica del programa que elaborará un informe de evaluación del doctorando

Movilidad: Esta actividad no requiere necesariamente movilidad.

No obstante, es posible que los cursos de formación transversal se lleven a cabo en otros centros. Por ello, se reconocerán las actividades realizadas y controladas en otras Instituciones de Enseñanza Superior o de Investigación reconocidas.

Nº horas: 20

Descripción: El número 20 horas es un mínimo para quienes elijan esta opción.

Pueden ser un número importante según la integración que el alumnado tenga en los equipos de investigación.

Tipología: Según la actividad, incluiría formación teórica y científica, metodológica o aplicada. Y lo más importante el desarrollo del trabajo en equipo en el marco de los proyectos vigentes del grupo al que se ha incorporado el/la doctorando/a.

Contenido: Reuniones, seminarios, presentaciones de resultados, discusión de artículos.

Carácter: A pesar de que la Escuela de Doctorado exige dos tipologías de Actividades Formativas y, por tanto, ésta no tiene carácter obligatorio, es de sentido común que el alumnado participe en el equipo que le acoge y, por tanto, figurarán un número de horas en este tipo de actividad.

Las estancias fuera de la Universidad de Lleida de duración diversa son recomendables.

Modalidad de enseñanza: Presencial/Semipresencial/virtual

Planificación temporal: La vinculación con el grupo de investigación al que pertenece el director se da desde el primer momento. Se planificará según el curso. El alumnado de primer curso participará en actividades relacionadas con el objetivo de la elaboración del Plan de Investigación.

Los de otros cursos tenderán también a ampliar el ámbito de relación para realizar contactos –aprovechando la asistencia a congresos- o estancias de duración diferente según los recursos que pueda captar de las convocatorias de las instituciones públicas, privadas o de la propia universidad. En este sentido nuestro programa tiene una convocatoria de ayudas para la presentación de comunicaciones a congresos, como veremos en la tipología siguiente.

Competencias:

  • CB11 Comprensión sistemática de un campo de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo.
  • CB12 Capacidad de concebir, diseñar o crear, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación o creación.
  • CB13 Capacidad para contribuir a la ampliación de las fronteras del conocimiento a través de una investigación original.
  • CB14 Capacidad de realizar un análisis crítico y de evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas.
  • CA02 Encontrar las preguntas claves que hay que responder para resolver un problema complejo.
  • CA03 Diseñar, crear, desarrollar y emprender proyectos novedosos e innovadores en su ámbito de conocimiento.
  • CA04 Trabajar tanto en equipo como de manera autónoma en un contexto internacional o multidisciplinar.

Formación teórica y práctica; trabajo en equipo.

Recursos humanos y materiales: En principio, los de la propia universidad. Y la convocatoria de becas comentada.

Procedimiento de evaluación y control: El investigador en formación deberá incluir en el documento de actividades de doctorado (DAD) el listado de todas las actividades realizadas en grupos de investigación a las que haya ido asistiendo en cada curso académico. Además, debe especificar en el DAD: fecha, título y adjuntar el certificado acreditativo de su participación.

Esto será evaluado por la Comisión Académica del programa que elaborará un informe de evaluación del doctorando.

Movilidad: Esta actividad contempla la movilidad del doctorando al lugar de celebración de los encuentros. Supondrá una experiencia formativa, tanto de aprendizaje como respecto al ejercicio de intercambio de conocimiento y experiencias con otros investigadores en formación y experimentados.

Nº horas: 20

Descripción: Presentación de comunicaciones a congresos.

El número 30 horas es un mínimo para quienes elijan esta opción.

Tipología:

  • Formación metodológica (método científico, experimental, estadística, análisis cualitativo, etc.).
  • Difusión de la investigación.

Contenido: Difusión de la investigación del/de la doctorando/a.

Carácter: Optativo.

Modalidad de enseñanza: Presencial/Semipresencial.

Planificación temporal: Según el avance de la investigación. El alumnado a tiempo completo deberá realizarla durante el curso segundo y tercero; y el alumnado a tiempo parcial durante los cursos cuarto y quinto.

Nuestro programa ya ha realizado en tres ocasiones (cursos 2015-2016, 2016-2017 i 2017-2018) la actividad obligatoria de presentación de los resultados de la tesis en de 3 a 5 minutos, cuando se ha acabado segundo curso. La actividad se ha desarrollado hacia mediados de octubre por parte del alumnado que comienza tercero. Generalmente se ha desdoblado en dos ámbitos, filología e historia, geografía, ...

Competencias:

  • CB15 Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional.
  • CB16 Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.
  • CA05 Integrar conocimientos, enfrentarse a la complejidad y formular juicios con información limitada.
  • CA06 La crítica y defensa intelectual de soluciones.

Fundamentalmente el desarrollo de la capacidad de exposición estructurada de los resultados de la investigación de la tesis doctoral.
Recursos humanos y materiales: Los propios del equipo de investigación. Para facilitar la presentación de comunicaciones, en los dos últimos cursos se ha realizado una convocatoria de becas utilizando recursos del propio programa de doctorado.

Procedimiento de evaluación y control: El investigador en formación deberá incluir en el documento de actividades de doctorado (DAD) el listado de todas las actividades realizadas en grupos de investigación a las que haya ido asistiendo en cada curso académico. Además, debe especificar en el DAD: fecha, título y adjuntar el certificado acreditativo de su participación.

Esto será evaluado por la Comisión Académica del programa que elaborará un informe de evaluación del doctorando

A razón de 30 horas si se trata de un congreso de ámbito estatal y 40 horas si es internacional.

Movilidad: Esta actividad contempla la movilidad del doctorando al lugar de celebración de los encuentros.

Nº horas: 30

Descripción: El número 30 horas es un mínimo para quienes elijan esta opción.

Tipología:

  • Formación metodológica (método científico, experimental, estadística, análisis cualitativo, etc.).
  • Difusión de la investigación.

Contenido:

  • Principalmente la publicación de artículos científicos.
  • Difusión de la investigación.

Carácter: Optativo

Modalidad de enseñanza: Documentos escritos.

Planificación temporal: Según el avance de la investigación. El alumnado a tiempo completo deberá realizarla durante el curso segundo y tercero; y el alumnado a tiempo parcial durante los cursos cuarto y quinto.

Competencias:

  • CB15 Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional.
  • CB16 Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento
  • CA05 Integrar conocimientos, enfrentarse a la complejidad y formular juicios con información limitada.
  • CA06 La crítica y defensa intelectual de soluciones.

Fundamentalmente el desarrollo de la capacidad de exposición estructurada de los resultados de la investigación de la tesis doctoral, frente a la evaluación anónima como mínimo por pares.

Recursos humanos y materiales: Los propios del equipo de investigación.

Procedimiento de evaluación y control: El investigador en formación deberá incluir en el documento de actividades de doctorado (DAD) el listado de todas las actividades realizadas en grupos de investigación a las que haya ido asistiendo en cada curso académico. Además, debe especificar en el DAD: fecha, título y adjuntar el certificado acreditativo de su participación.
Esto será evaluado por la Comisión Académica del programa que elaborará un informe de evaluación del doctorando

Son las revistas las que evalúan los trabajos. Según el nivel de la revista, la comisión otorgará un número de horas a cada artículo publicado.

Description: Analysis of reality and its representation using gender as a transdisciplinary analytical category that starts from the inequalities between men and women and refers to the traits and roles attributed to each sex in each historical moment and in each society. Gender relations are studied in different areas: literature, language, education, new technologies, media, urban planning and spatial planning, economy, history, etc.

Research Line Coordinator: Dr. Mª Ángeles Calero Fernández mariaangeles.calero@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Isabel Santaulària Capdevila
  • Dr. Rafael M. Mérida Jiménez
  • Dr. Helena Alonso Capdevila
  • Dr. Carme Bellet Sanfeliu
  • Dr. Mª Teresa Quintillà Zanuy
  • Dr. Carme Figuerola Cabrol
  • Dr. M. Àngels Santa Bañeres
  • Dr. Mariona Visa Barbosa

Description: See specific description for each sub-line.

Research Line Coordinator:  Dr. Carme Bellet Sanfeliu  c.bellet@geosoc.udl.cat

Social and Economic Territorial Transformations

Description: Social and economic changes in nowadays society are closely related to land. This research line focusses on the study of different territorial scenarios of our present society within the framework of economic re-structuration and globalization. Hence, these territorial effects that are engendered in the behaviour of human activities will be analysed on divers eleves, from the local to the global.

Academic Tutors:

 

Land Use Planning,  Urbanization Processes and Urban Planning

Description: Analysis of the elements that configure territories, from the broadest areas to specific urban spaces and the policies herein applied. Urban space and territory are understood as a spatial expression of economic, social, cultural and ecological policies of society. The objectives are quite diverse and so, the following should be highlighted: Socio-economic development, improvement in the quality of life, responsible management of natural and heritage resources, environment protection, or the rational and responsible use of land.

Academic Tutor: Dr. Carme Bellet Sanfeliu  c.bellet@geosoc.udl.cat

 

Urban Policies, Development and Social Change

Description: This line of research explores urban policies related to the main aspects that condition the society wherein they are applied, especially in aspects such as economic development  and social cohesion. On the one hand, it focuses on social and economic innovation, improvement in the living conditions of its community and processes of social inclusion in urban areas. On the other hand, it focuses on the relationship between social conflict, urban morphology and criminal activities; it also looks into policies for the control of space in relationship with social marginality and its location in the city.

Academic Tutors:

 

Historical Geography

Description:This line of research explores land transformation from a historical perspective: genesis of territorial organization, evolution of territorial limits, implementation of infrastructures and socio-economic evolution of the territories, historical origins of territorial inequalities, landscape changes from history and cartography records.

Academic Tutors:

Description: Study of the new youth identities in the era of globalization, with special emphasis on the impact of transnational migratory movements and on the processes of social and cultural insertion of young people.

Research Line Coordinator: Dr. Maria Angels Cabasés Piqué m.angels.cabases@econap.udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Fidel Molina Luque
  • Dr. Jordi Garreta Bochaca
  • Dr. Cecilio Lapresta Rey
  • Dr. Daniel Paül Agustí
  • Dr. Maria Jesús Gómez Adillón

Description: Cultural heritage, in addition to being protected, has become an important element in local and regional development. The aim is to analyze, from a very broad perspective, the different relationships that are established between this heritage and the economic, social and cultural development of the territories.

Research Line Coordinator: Dr. Joan Ganau Casas joan.ganau@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Francesc Fité Llevot
  • Dr. Ignasi Aldomà Buixadé
  • Dr. Conxita Mir Curco
  • Dr. Albert Roca Alvarez
  • Dr. Enric Vicedo Rius
  • Dr.Imma Lorés Otzet
  • Dr. Daniel Paül Agustí

Description: There are basically three lines of research in the field of Archaeology, Prehistory and Ancient History:

  1. The Protohistory of the Catalonian Western Plain in the context of the north-western Mediterranean;
  2. Prehistoric and protohistoric farming and food practices in the western Mediterranean; and
  3. The formation and development of complex societies in the Middle East and the Mediterranean.

Research Line Coordinator: Dr. Natàlia Alonso Martínez natalia.alonso@udl.cat

Academic Tutors:

 

  • Dr. Mònica Bouso Garcia
  • Dr. Joan Bernal Capdevila
  • Dr. Ariadna Nieto Espinet
  • Dr. Maribel Panosa Domingo
  • Dr. Georgina Prats Ferrando
  • Dr. Sílvia Vila Moreiras

 

Description: Diverse fields of knowledge associated with historical science converge in this line of research. Prehistory, Archaeology, Ancient History, Medieval History, Modern History, American History, Economic History, Contemporary History plus other subjects connected with historiographic sciences and techniques are all of them endowed with the capacity to carry out an exploration of the present via the analysis of the past. All these areas are equally concerned with the management and conservation of historical and cultural heritage, as well as the processes of construction of collective memory which nowadays society needs in its attempt to achieve a sense of social cohesion.

Research Line Coordinator: Dr. Conxita Mir Curcó conxita.mir@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Flocel Sabaté Curull
  • Dr. Jordi de Bolòs Masclans
  • Dr. Joan J. Busqueta Riu
  • Dr. Francesc Fité Llevot
  • Dr. Xavier Terrado Pablo
  • Dr. Isabel Grifoll Àvila
  • Dr. Pere Benito Monclús
  • Dr. Roberto Fernandez Diaz
  • Dr. Antonio Jové Montañola
  • Dr. Antoni Passola Tejedor
  • Dr. Josep Maria Sala Valldaura
  • Dr. Maria José Vilalta Escobar
  • Dr. Antonieta Jarne Modol
  • Dr. Enric Vicedo Rius
  • Dr. Víctor Bretón Solo de Zaldivar
  • Dr. Manel López Esteve

Description: The aim of this line of research is to problematize development as an object of study, analyze its paradigmatic trajectory and offer a vision as broad and detailed as possible of the institutional apparatus of development. The research is focused on the study of verifiable relationships between public authorities, politics and collective action (social movements) in development contexts.

Research Line Coordinator: Dr. Víctor Bretón de Zaldivar victor.breton@udl.cat

Academic Tutor: Dr. Albert Roca Álvarez

Description: The diverse research lines that History of Art offers can definitely lead to the writing of an excellent PhD. The University of Lleida (UdL) prioritizes the ones described hereafter, which range from any artistic manifestation, either formal or conceptual, developed in late Antiquity, Romanesque, Gothic, Rennaissance, Baroque, Twentieth-century to the artistic manifestations of the contemporary times. These lines of research are inclusive enough to carry out and successfully finish a good acadèmic exercise that guarantees scientific competence.

Research Line Coordinator: Dr. Ximo Company Climent  ximo.company@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Imma Lorés Otzet
  • Dr. Josefina Planas Badenas
  • Dr. M. Antonia Argelich Gutiérrez
  • Dr. Alberto Luque Pendon
  • Dr. M. Dolores González Martínez
  • Dr. Cristina Mongay Batlle
  • Dr. Gemma Avinyó Fontanet
  • Dr. Iván Rega Castro
  • Dr. Mercedes Valdivieso Rodrigo
  • Dr. Sandro Machetti Sánchez

Description: The line of research in Applied Languages provides advanced training on specific areas of language learning and use in bi- and multilingual contexts and from different scientific and professional perspectives such as linguistics, pyscholinguistics, sociolinguistics, education, translation/interpretation and ICT. 

Research Line Coordinator: Dr. Josep Mª Cots Caimons  josepm.cots@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Núrica Casado Gual
  • Dr. Maricel Oró Piqueras
  • Dr. Guzman Mancho Barés
  • Dr. Enric Llurda Giménez
  • Dr. Glòria Vàzquez Garcia
  • Dr. Xavier Martín Rubio
  • Dr. Isabel Santaulària Capdevila
  • Dr. Esther Pujolràs Noguer
  • Dr. Katerina Valentová

Description: The line of research in Applied Languages provides advanced training on specific areas of language learning and use in bi- and multilingual contexts and from different scientific and professional perspectives such as linguistics, pyscholinguistics, sociolinguistics, education, translation/interpretation and ICT. 

Research Line Coordinator: Dr. Josep Mª. Cots Caimons  josepm.cots@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. M. Ángeles Calero Fernández
  • Dr. Enric Llurda Giménez
  • Dr. Jordi Suïls Subirà
  • Dr. Maria Sabaté Dalmau
  • Dr. Xavier Martín Rubio
  • Dr. Àngels Llanes Baró
  • Dr. Guzman Mancho Barés
  • Dr. Neus Vila Rubio
  • Dr. Rosa Mateu Serra
  • Dr. Amadeu Viana San Andres
  • Dr. Salomé Ribes Amorós
  • Dr. Montse Casanovas Català
  • Dr. Glòria Vázquez Garcia
  • Dr. Mariona Sabaté Carrové

Description: This line of research aims to study four areas of Catalan and Occitan philology, two related to language and two to literature: on the one hand, Linguistic Heritage and Applied Catalan Linguistics, and on the other, Literary Heritage and Critical Studies. The first three areas give research a practical dimension.

Research Line Coordinator:  Dr. Jordi Malé Pegueroles  jordi.male@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Jordi Suïls Subirà
  • Dr. Albert Turull Rubinat
  • Dr. Xavier Terrado Pablo
  • Dr. Aitor Carrera Baiget
  • Dr. Salomé Ribes Amorós
  • Dr. Joan Julià-Muné
  • Dr. Xavier Macià Costa
  • Dr. Isabel Grifoll Avila
  • Dr. Joan-Ramon Veny Mesquida
  • Dr. Núria Perpinyà Filella
  • Dr. Amadeu Viana San Andres

Description: Study of mass media in all its dimensions: from a discourse and/or content perspective as well as reception. This line of research is directly connected with the research work carried out in the following research group “Transformations in Broadcast Media and its Implications in the Political, Cultural and Social Development” (https://tramaudl.wordpress.com/)

Research Line Coordinator: Dr. Jordi Nieto Ferrando jorge.nieto@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Miquel Pueyo París
  • Dr. Laura Bergés Saura
  • Dr. Sando Machetti Sánchez
  • Dr. Mariona Visa Barbosa
  • Dr. Beatriz Gómez Morales
  • Dr. Arturo Lozano Aguilar
  • Dr. Salvador Percastre Mendizábal

See specific description for each sub-line.

  • French and Francophone Literature. It focuses on research on literatures in French, literary movements, authors, works; it explores the relationship between context and readership and examines the ethic and aesthetic values of the literary act.
  • Comparative French Literature and Francophone Literatures. It consists of the analysis of the relationships between francophone literatures with Catalan and/or Spanish literature. It is configured around a transnational and intercultural perspective. It also refers to the relationships between literature and critical thinking, or between literature and other artistic manifestations.
  • Culture and Society in French and French-Speaking Countries. It examines diverse thematic approaches to cultural, literary and artistic representations from the francophone world, such as multiculturalism, plurilingualism, identity constructions, postcolonial literatures, de-territorialized literatures, immigrant literatures and women’s writing.
  • Literary Theory and Humanist Theory in the Franchophone World. It includes research related to theoretical constructions and interpretation methodologies of French or francophone origin.
  • Teaching of French as a Foreign Language. It focuses on the teaching of French as a foreign language and as a specialization language as applied to diverse areas such as language acquisition –both native and non-native-, bilingualism, multilingualism, the teaching of communicative, cultural, intercultural and literary competences and/or the teaching of specialization languages (lexicology, lexicography and multilingual terminology)
  • French Linguistics. This line of research encompasses all the specific manifestations and all the disciplines related to the linguistic study of the French language, from both a diachronic and synchronic perspective.

 

Research Line Coordinator: Dr. Carme Figuerola Cabrol carme.figuerola@udl.cat

Academic Tutors:

 

  • Dr. Montse Parra Alba
  • Dr. Cristina Solé Castells
  • Dr. Àngels Santa Bañeres

 

Description: See specific description for each sub-line.

History of the Spanish Language

Description:This line of research explores the Spanish Language as a system that is constituted by change and survives thanks to change. The transformation process is analysed from archival documentation from all historical epochs. It must be stressed that both onomastics and toponymy are considered sources of documentation.

Research Line Coordinator: Dr. Xavier Terrado Pablo  Javier.terrado@udl.cat

Academic Tutor: Dr. Carlos Rizos Jiménez

 

Study of the Relationship among Language, Critical Thinking, Culture and Society

Description: This line of research is aimed at determining the impact that the social and cultural traits of Spanish-speaking communities have on the structure and use of the Spanish language, and viceversa. It also explores the mutually dependent relationship between language and critical thinking.

Sub-line coordinator: Dr. Mª Ángeles Calero Piqué  mariaangeles.calero@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Maribel Serrano Zapata
  • Dr. Begoña Gómez Devis

 

Teaching of Spanish as a Foreign Language and as a Second Language

Description: This line of research aims to (1) broaden our knowledge about the process of acquisition of the Spanish language and Hispanic culture in a teaching-learning context of foreign languages or second languages, including the teaching to immigrants; (2) analyse the intercultural relationships in this context and (3) construct didactic strategies.

Sub-line Coordinator: Dr. Mª Ángeles Calero Piqué mariaangeles.calero@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Julián Acebrón Ruiz
  • Dr. Isabel Del Arco Bravo
  • Dr. Carme Figuerola Cabrol
  • Dr. Begoña Gómez Devis
  • Dr. Moisés Selfa Sastre
  • Dr. Maribel Serrano Zapata
  • Dr. Cristina Solé Castells
  • Dr. Javier Terrado Pablo

 

Medieval Spanish Literature

Description:Study and analysis of literary works from the 11th and 12th centuries through different critical methodologies. Themes and forms, tradition and innovation, aesthetic and literary trends, influences and diffusion, literary history. Text editing and textual criticism.

Sub-line Coordinator: Dr. Julián Acebrón Ruiz julian.acebron@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Lola González  Martínez
  • Dr. Rafael M. Mérida Jiménez
  • Dr. Jaume Pont Ibáñez
  • Dr. Paco Tovar Blanco
  • Dr. M. Teresa Vera Rojas

 

Spanish Literature from the Golden Age (16th and 17th centuries)

Description: Study and analysis of literary works from the 16th and 17th centuries through different critical methodologies. Themes and forms, tradition and innovation, aesthetic and literary trends, influences and diffusion, literary history. Text editing and textual criticism.

Sub-line Coordinator: Dr. Lola González Martínez Lola.gonzalez@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Julián Acebrón Ruiz
  • Dr. Rafael M. Mérida Jiménez
  • Dr. Jaume Pont Ibáñez
  • Dr. Paco Tovar Blanco
  • Dr. M. Teresa Vera Rojas

 

Modern and Contemporary Spanish and Spanish American Literature

Description: Study and analysis of literary works from the 18th to the 21st  centuries through different critical methodologies. Themes and forms, tradition and innovation, aesthetic and literary trends, influences and diffusion, literary history. Text editing and textual criticism.

Sub-line Coordinator: Dr. Jaume Pont jaume.pont@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Julián Acebrón Ruiz
  • Dr. Lola González Martínez
  • Dr. Rafael M. Mérida Jiménez
  • Dr. Paco Tovar Blanco
  • Dr. M. Teresa Vera Rojas

 

Lesbian, Gay, Trans and Queer Studies

Description: This line of research is aimed at examining the cultural representation of “sexual minorities” in Spain and Spanish America throughout the centuries. The objective is to link the areas of political changes with historical evolution and artistic/literary productions in order to assess whether cultural representations can be fully valued as mirrors of social and political changes.

Sub-line Coordinator: Dr. Rafael M. Mérida Jiménez rafaelmanuel.merida@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Paco Tovar Blanco
  • Dr. M. Teresa Vera Rojas

Description: This line of research proposes the study of, as feasible Doctorate arguments, the main thematic fields that configure Greek Philology and Latin Philology, paying special attention to Classical Mythology (or comparative) and to the prosoponimia and other aspects related to the history and survival of ancient literary genres. Some sub-lines could be Greek Tragedy and Roman Comedy (or Greco-Latin Theatre, in general), Greek Hellenistic poetry, classical tradition, Classical Rhetoric and Medieval Latin Philology. Another sub-line to take into consideration is lexicography (etymological studies) and other aspects associated with both Greek and Latin Linguistics.

Research Line Coordinator: Dr. Matías López López matias.lopez@udl.cat

Academic Tutors:

  • Dr. Josep Antoni Clua Serena
  • Dr. Teresa Quintillà Zanuy
  • Dr. Carlos Ángel Rizos Jiménez

 

Description: See specific description for each sub-line.

Literary translation: Analyze, study, investigate how the translation of literary works is an aesthetic operation but also an operation that approaches the thought of the Other and its culture. Perform critical type translations.

Translation and cultural fact: Analyze, study, investigate how translations, especially humanistic and social (journalism, for example, in its many aspects) reveal a clear and precise panorama about the history of a country's culture, in a given moment.

Perceptions of multiculturalism in two literary works: The student would choose two literary works, belonging to different writers and geographically distant but that would study (more or less in the same period) the same topic or aspect.

Translation and historical fact: analyze, study, investigate how translations of the same humanistic work (translations that change over time) contribute to understanding the cultural, aesthetic and historical history of a linguistic area.

 

Research Line Coordinator: Dr. Marta Giné Janer marta.giné@udl.cat

During 2020 there was no election process for the Academic Commission of this Doctoral Program

   Last modification: